De Gezonde School

Rookvrij

Onze school heeft een rookvrij schoolterrein. Dat betekent dat niemand rookt in school, op het schoolplein of in het zicht van de leerlingen. We doen dit, omdat roken erg verslavend is en slecht voor je gezondheid. Ook ongewild meeroken is schadelijk voor mensen die zelf niet roken. Wij vinden een rookvrije en gezonde omgeving voor onze leerlingen en het personeel belangrijk.

Bewegen

We stimuleren de kinderen meer te bewegen en te sporten door jaarlijks mee te doen met de gemeentelijke sportdag, de koningsspelen en gebruik te maken van het aanbod van Sport Stimulering Dantumadiel (o.m. sport- en spelactiviteiten op het schoolplein en naschoolse beweegactiviteiten).

De leerlingen van groep 4 en 5 krijgen tijdens schooltijd in de herfst schaatsles. Ditr is in de Elfstedenhal in Leeuwarden.

Onze school doet mee aan het jaarlijks gemeentelijk schoolvoetbaltoernooi en schoolkorfbaltoernooi. Die beide toernooien zijn voor de leerlingen op vrijwillige basis.

De gymlessen worden in de bovenbouwgroepen deels ingevuld met kennismakingslessen van diverse sporten.

Het schoolplein is ingericht met natuurlijke speeltoestellen, klimtoestellen, schommels, zandbak, glijbaan, ballenvanger, tafeltennistafel, knikkerpotjes en een pannakooi die uitnodigen tot sport en spelen. Ook heeft elke klas veel extra buitenspeelmaterialen zodat er altijd iets leuks is om mee te spelen.

Pauzehap, lunch en traktaties

Op onze school zijn heel duidelijke afspraken over voeding gemaakt. Wij volgen hierin de adviezen van het Voedingscentrum.

Gezonde pauzehap
Voorbeelden van een gezonde pauzehap zijn:

• Vers fruit, zoals appel, peer, banaan, kiwi, druiven, aardbeien en mandarijn.
  • Gedroogd fruit, zoals een doosje rozijnen of een paar abrikozen of dadels.
  • Groente, zoals worteltjes, komkommer, paprika, snoeptomaatjes en radijsjes.
  • Volkoren of bruine boterham, volkoren knäckebröd of een volkoren mueslibol.

Koek, snoep en chips mag onder schooltijd niet worden gegeten. Kinderen die wel koek, snoep of chips mee hebben, moeten dit terugnemen naar huis.

Gezonde lunch
Voorbeelden van een gezonde lunch zijn:

• Volkoren of bruine boterham, cracker of een volkoren mueslibol.
  • Brood besmeerd met halvarine of zachte margarine uit een kuipje.

Gezond beleg voor in het trommeltje is bijvoorbeeld:

• 20+ en 30+ (smeer)kaas, ei, zuivelspread, hütenkäse.
  • 100% notenpasta of pindakaas (zonder toegevoegd zout of suiker).
  • Groente en fruit, zoals tomaat, komkommer, paprika, banaan, appel en aardbei. Lekker als beleg of voor erbij!

Gezonde traktatie
Op onze school wordt gezond getrakteerd. Maar een traktatie hoeft niet eetbaar te zijn. Een klein cadeautje is ook leuk.

Als er op koek, snoep of chips wordt getrakteerd, nemen de kinderen dit mee in hun tas naar huis. Dan kunnen ouders beslissen of ze hun kind de traktatie laten opeten.

Drinken
We stimuleren kinderen om goed en gezond te drinken. Een waterfles mag altijd op tafel staan en de kinderen kunnen deze de hele dag bijvullen bij de kraan in het klas of in de keuken.
Andere voorbeelden van gezond drinken zijn (karne)melk en thee zonder suiker.

Alcoholhoudende, koolzuurhoudende en energiedrankjes mogen niet gedronken worden onder schooltijd. Ook worden er tijdens schoolactiviteiten geen alcoholhoudende dranken gedronken door leraren en ouders.

Voedingsbeleid

Ouders en kinderen worden van de afspraken over gezonde voeding en het belang ervan op de hoogte gesteld door:

• publicaties op deze site
  • publicaties in de schoolgids
  • publicaties op de schoolkalender
  • informatie (mee) te geven tijdens informatieavonden ouders nieuwe leerlingen
  • informatie (mee) te geven tijdens contactavonden

Vragen over het voedingsbeleid kunnen gesteld worden aan de leraar of directeur.
Ouders kunnen hun mening over het voedingsbeleid neerleggen bij de MR-oudergeleding en zo invloed uitoefenen. Klachten kunnen bij de directie worden gemeld.
Kinderen kunnen hun ideeën over het voedingsbeleid kwijt bij de leerlingenraad.

Lessen

We geven jaarlijks les over gezonde voeding met het lessen Chef! / Smaaklessen, we hebben onze eigen schooltuintjes waar we fruit en groenten in verbouwen en we doen mee aan het EU schoolfruitproject.

Tips over gezond trakteren: voedingscentrum.nl/trakteren & gezondtrakteren.nl
Tips over gezonde voeding: voedingscentrum.nl/etenopschool & seizoensgroente en -fruit
Vragen over gezond gewicht: GGD Jeugdgezondheidszorg van GGD Fryslân, tel. 088 229 9444 (op werkdagen bereikbaar tussen 8.00 en 17.00) of e-mail jgz@ggdfryslan.nl.